Konsultaatio erikoissairaanhoitoon

Ammattilaisten välinen konsultointi

Perusterveydenhuollossa hoidon tarpeen arviota tekevä sairaanhoitaja voi konsultoida työpaikkansa lääkäriä työpaikalla sovittujen ohjeiden mukaisesti. Samoin apteekkihenkilökunta voi tarvittaessa konsultoida potilaan hoitavaa lääkäriä potilaan käyttämistä valmisteista, lääkehoidosta tai reseptiasioista puhelimitse tai lähettämällä tietoa tilanteesta reseptin uusinnan yhteydessä.

Perusterveydenhuollon lääkäri voi tarvittaessa konsultoida ihotautilääkäriä. Mikäli kyseessä on päivystyksellinen konsultaatio, tämä hoidetaan heti puhelimitse. Myös perusterveydenhuollon hoitaja voi konsultoida puhelimitse suoraan ihotautien poliklinikan hoitajaa hoitoon liittyvissä ongelmatilanteissa. Mikäli on tarve kysyä erikoissairaanhoidon neuvoa, mutta kyseessä ei ole päivystyksellinen konsultaatio, voi konsultaation hoitaa potilastietojärjestelmän kautta ns. paperikonsultaatiolla. Kiireettömiä konsultoitavia asioita voivat olla esimerkiksi pyyntö saada ihotautilääkärin kannanotto allergiatestien tarpeesta, neuvon kysyminen paikallishoitoon tai arvio siitä, kannattaako lähete tehdä erikoissairaanhoitoon systeemihoidon harkintaan. Konsultaatioihin pyritään liittämään laadukkaat kuvat potilaan ihon tilanteesta.   

Konsultaatiovastaus potilaalle

Konsultoiva perusterveydenhuollon lääkäri ilmoittaa potilaalle erikoissairaanhoidosta saamansa konsultaatiovastauksen potilaan kanssa sopimallaan tavalla (soitto, kirje, kirjaus OmaKantaan).